Cesta autem do Bormia

Bormio je město s asi čtyřmi tisíci stálých obyvatel, které se nachází jižně od hranice se Švýcarskem v italských Alpách v provincii Sondrio (oblast Lombardie). Najdete ho na pomyslné přímce mezi švýcarským Svatým Mořicem a italským Bolzanem.

Je to oblíbený cíl nejen pro lyžaře, ale také pro milovníky horkých termálních pramenů. Lázeňskou tradici má Bormio už od dob starověkého Říma. Středověké centrum města patří mezi nejlépe zachovalá historická sídla v celém regionu. Díky své poloze ve výšce 1225 metrů nad mořem a okolním horám s nadmořskou výškou i nad tři tisíce metrů patří Bormio už přes sto let k nejvýznamnějším horským střediskům v Itálii. Tradičně se tu konají také závody Světového poháru v alpském lyžování. Strmé horské silnice hostí často také etapy cyklistického závodu Giro d’Italia.

Bormio

Zimní středisko Bormio

Lyžařské centrum Bormio leží na svazích hory Cima Bianca s vrcholem ve výšce 3020 m n.m. V Bormiu najdete celkem 50 km sjezdovek od zelených až po černé a 40 km z nich má i umělé zasněžování. Lanovky a vleky přepraví za hodinu 17 600 osob. Navíc jen zhruba 40 km západně leží Livigno, kde najdete dalších 115 km sjezdovek.

Přístup jen čtyřmi průsmyky a po silnici do Tirana

Město Bormio bylo vybudováno v hlubokém údolí Valtellina, kterým protéká řeka Adda. Cesta do Bormia a z něj vede jen čtyřmi horskými průsmyky a jižně přes město Tirano. Průsmykem Foscagno se dostanete zmíněného Livigna, odkud se dá pokračovat dále na sever tunelem Munt la Schera do Švýcarska. V zimě odsud jiná cesta nevede.

Valtellina

Průsmykem Umbrailpass se z Bormia dá dojet do švýcarské obce Val Münstair (německy Münstertal). Nejvyšší bod průsmyku leží ve výšce 2501 m n.m., takže je sjízdný obvykle jen v letních měsících. Průsmykem Stelvio se dá dojet do Jižního Tyrolska. K oběma průsmykům se z Bormia jede po silnici SS38. Průsmyk Stelvio, který je druhým nejvýše položeným horským sedlem v celých Alpách (2758 m n.m.), je v zimní sezóně rovněž nesjízdný.

Jižně z Bormia se dá jet průsmykem Gaviapass do vesnice Ponte di Legno, ale i ten se otvírá až zhruba v polovině května. Jihozápadním směrem se dá dojet po silnici SS38 do Tirana a z něj pak pokračovat dále na jih, nebo se vydat na sever po silnici číslo 29 do švýcarského Svatého Mořice.

Kudy do Bormia na hory

Vzorové trasy vedou z Prahy. Existují v podstatě dvě základní, a to přes tunel Munt La Schera a Livigno a přes Svatý Mořic a Tirano.

1. Trasa tunelem Munt la Schera

K tunelu se dá dojet několika trasami, nejrychlejší z nich vede z velké části po dálnicích:

• Z Prahy pojedete po dálnici D5 až na hraniční přechod Rozvadov a dále budete pokračovat po navazující dálnici A6 až na exit 70, kde se vydáte jižním směrem po dálnici A93 směrem na Regensburg.
  • Za městem Wolnzach odbočíte na dálnici A9, po níž pojedete až do Mnichova.
  • Z Mnichova se vydáte po dálnici A95 a pojede až do Eschenlohe, kde odbočíte na silnici B2.
  • Pojedete směrem na Garmisch-Partenkirchen, kde odbočíte na silnici B23 a pojedete po ní až na hranice s Rakouskem, kde se její číslo změní na B187.
  • Po ní budete pokračovat až do obce Lermoos, kde odbočíte na silnici B179.
  • Pojedete až do obce Nassereith a tam odbočte na silnici B189, po které pojedete do města Imst.
  • Z Imstu pojede jihozápadním směrem po silnici B171 a u obce Mils bei Imst se připojíte tunelem na dálnici A12.
  • Po ní pojedete až do obce Fließ, odkud pojedete po silnici číslo B180 až za Pfunds.
  • Budete pokračovat po silnici B184 na švýcarskou hranici, odkud je silnice značena jako č. 27.
  • Po silnici 27 pojedete do obce Suchs, kde odbočíte na jih a pojedete kolem řeky Inn po silnici označené jako 27-28 až do obce Zernes.
  • Odbočíte na silnici 28 a po ní dojedete až k tunelu Munt la Schera a pak dál do Livigna.
  • Z Livigna pojedete průsmykem Foscagno po silnici SS301 až do Bormia.

Z Prahy je trasa dlouhá necelých 700 km a cesta nonstop trvá kolem 8 hodin.

2. Trasa přes Tirano

První část cesty až do Mnichova je stejná jako u 1. trasy.

• Z Mnichova budete pokračovat po dálnici A96 až k Bodamskému jezeru.
  • Tam překročíte hranici do Rakouska, kde dálnice pokračuje jako A14
  • Po ní dojedete na exit 27 a přes rakouský Mäder se dostanete k mostu přes Rýn.
  • Za mostem je švýcarský Kriessern, odkud pojedete na jih po dálnici A13 až do města Thusis.
  • Odbočíte na silnici II. třídy 417 a pojedete až na kruhový objezd v obci Tiefencastel, kde odbočíte prvním výjezdem na silnici číslo 3 až do Svatého Mořice.
  • Odtud se vydáte po silnici číslo 29, přejedete hranice do Itálie a dojedete až do města Tirano.
  • Z Tirana pojede po silnici SS38 až do Bormia.

Tato cesta je až na závěrečný úsek celá dálniční, ale je delší. Z Prahy je to do Bormia asi 840 km. Pokud pojedete bez zastávek, potrvává to necelých 9 hodin.

Připravte se, že budete muset hradit dálniční známky. V Německu jsou osobní auta bez poplatků, ale ve Švýcarsku je nutno koupit roční známku za 40 CHF (asi 1 070 Kč). V Rakousku se dá koupit desetidenní za 11,50 € (necelých 300 Kč). Další poplatky představuje mýtné za tunely. Například mýtné v tunelu Munt la Schera je 15 CHF (cca 400 Kč). Vždy si ověřte aktuální sjízdnost jednotlivých silnic a dálnic, zejména těch výše položených.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno