Z Nasavrk do Slatiňan, a nebo ještě dál. Tip na pěší výlet

V každém ročním období je možno vydat se na pěkný pěší výlet atraktivním údolím řeky Chrudimky z Nasavrk do Slatiňan nebo do Chrudimi. Koncové body výletu jsou dobře dopravně dostupné (autobus i vlak), takže se výlet může v současné době stát dobrým tipem pro seniory či studující děti a mládež do 26 let (nebo dvougenerační výpravu). Využijí tak „chytře“ velkorysých slev na jízdném, protože nikde není záruka, jak dlouho slevy „vydrží“.

Z Nasavrk podle řeky dolů

Využít současné slevy na dopravu

Slevy na jízdném, které začaly pro cesty vlakem i autobusem platit v roce 2018, by mohly být motivem pro uskutečnění různých pěších výletů u bodu A do bodu B.

1. Není třeba plánovat cestu tak, aby se výletníci vrátili k zaparkovanému vozu
  2. a není třeba lamentovat nad drahotou jízdenek.

Postačí výlet naplánovat tak, aby oba koncové body byly dopravně dostupné. Do východočeských Nasavrk, Slatiňan a Chrudimi (vše v Pradubickém kraji) se lze dobře dostat:

•  autobusem (od Prahy přes Čáslav a Chrudim; od Jihlavy a Hlinska…)
  • a zpět vlakem (do Prahy a Olomouce přes Pardubice; do Havlíčkova Brodu).

Informace, jídlo, pití

Autobus zastaví v Nasavrkách na náměstí. Tam je možno pojíst, doplnit zásoby pití. V Nasavrkách stojí za zhlédnutí  renesanční zámek z doby po roce 1600. Stojí na místě bývalé tvrze. Sídlí zde informační centrum a v prvním patře lze navštívit celoroční expozici „Po stopách Keltů“ (Poblíž Nasavrk se nachází bávalé keltské opidum).

• Nasavrky jsou obec se včelařskou tradicí. sídlí zde Střední odborné učiliště včelařské a Včelařské vzdělávací centrum.

Unikátní přírodní památka Kaštanka

Na cestu z Nasavrk se turisté vydají po modré značce. Je souběžná s Keltskou naučnou stezkou. Ještě v intravilánu obce, po pravé straně, minou doslova erbovní raritu městečka – tak zvanou Kaštanku. Přírodní památka Kaštanka o rozloze 1,08 ha, je unikátním sadem kaštanovníků setých plodících  jedlé kaštany. Sad kaštanovníků založil v roce 1776 Jan Adam Auersperg na části zámecké zahrady. Nachází se v něm zhruba sto stromů.

• A proč je kaštan erbovní? Od 90. let 20. století mají Nasavrky rozkvetlý strom kaštanovníku setého ve svém znaku.

Peklo, které neděsí

Modrá (respektive Keltská naučná zelená) svede do údolí a pokračuje podél řeky. Stává se součástí Vlastivědné stezky krajem Chrudimky. Rozervaná strmá skaliska, divoce proudící Chrudimka – a na jejím břehu filigránsky upravené pozemky a z roztodivnými chatičkami z dob, kdy se ještě chaty na březích řek stavět směly. Cesta dovede k rozcestníku Peklo. Modrá turistická a Vlastivědná stezka krajem Chrudimky zde odbočuje vpravo na Drahotice a Libáň (pomník Zdeňka Fibicha a soustava rybníků). My ovšem odbočíme vlevo na most a dál budeme pokračovat po zelené značce.

Je to sice delší, ale lepší cesta

Pohodlná cesta vede mezi příkrou skalnatou strání a kamenitým řečištěm Chrudimky zavede pod zříceninu hradu Strádova. Po prohlídce zříceniny je třeba vrátit se k rozcestníku Strádovské peklo a odbočit na žlutou. Kdyby turisté pokračovali pod Strádovem stále dál podél řeky, dostali by se k zadnímu traktu vodní elektrárny, kterou by mohli obejít ne právě oficiální cestou zleva, a dostat se tak na asfaltku kolem objektu. Nebo by mohli zdolat příkrou stráň vpravo a pokračovat po lesnatém břehu přehrady.

U paty práčovského tubusu

Žlutá turistická cesta je pohodlná a bezpečná. Prochází obcí Práčov. Na území obce se nalézalo prehistorické hradiště.  Nejvýraznější zbytky fortifikace hradiště jsou zachovány u cesty do Trpišova. Kromě kostelíka je možno zblízka vidět tubus vodárenské věže, která dominantou širšího okolí. Tato věž je velmi zajímavá po technické stránce. Žlutá značka vede po místní komunikaci na hráz přehrady. Bylo by škoda nezastavit se a nevrátit se pár metrů k hrázi.

Co se Práčovu píše

„Vodní elektrárna Práčov je vodní elektrárna, která leží v Železných horách u Práčova. Do provozu byla uvedena v roce 1953 a je zde nainstalovaná Francisova turbína s výkonem 9750 kW. Elektrárna je provozována ve špičkovém režimu.

Vtok přivaděče o kapacitě 12 m³/s je vyveden přímo z tělesa hráze 851 m dlouhou raženou štolou po levém břehu a přechází v železobetonové potrubí dlouhé 2288 m, které ústí v rovněž železobetonové vyrovnávací komoře ve vodárenské věži na Práčově o výšce 57,9 m. Komora má kruhový půdorys a tvar písmene T. Její hlavní část ve výšce 17 m má průměr 7,75 m, spodní 2 m. Z věže vede pod silnicí Svídnice-Práčov ocelové potrubí o průměru 2 m do elektrárny, umístěné na levém břehu vyrovnávací nádrže Křižanovice II.“
Zdroj: Wikipedie.org

Svídnická lidová tvorba

Modrá značka prochází Svídnicí. Jedna ze zdejších nemovitostí působí z ulice jako veřejná galerie svérázného lidového umělce. Břehy protékající Chrudimky jsou tu a tam rovněž poznamenány lidovou tvorbou – tu mlýnek, tu vodník nebo jiná drobná „atrakce“. Za Svídnicí se modrá značka odklání vlevo (na sever) a dál vede velmi pěknou krajinou, kde lidská ruka tvořila v souladu s přírodou: vodní náhon, mlýn Ve Skalách (možnost ubytování), skalka ve Škrovádě, kde začínal nejeden horolezec…

Do Slatiňan, a nebo ještě dál

Podél Chrudimky se turisté dostanou až do Slatiňan (zámek, konírny, park…) . Tady je možno cestu ukončit – vlak směrem Pardubice nebo Hlinsko.

Kdo by měl ještě „málo“, může dojít do Chrudimi a na pardubickou dráhu nastoupit až tam. Anebo může z Chrudimi odjet autobusem, kterých tam zajíždí také poměrně dost.

Bilance

• Cesta z Nasavrk do Slatiň měřila necelých 13 kilometrů a průměrně zdatní turisté ji ušli asi za tři a půl hodiny.
  • Z Nasavrk do Chrudimi to je bezmála 17 kilometrů a pěší výlet se zvládne za něco málo přes pět hodin.
  • Nástrahy na cestě: Restaurace ve Svídnici a ve Škrovádě.

Foto: mapy.cz, ostatní jez

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno